Senin, 26 Maret 2018

Belajar Augmented Reality Yuk

Hello Historian......
Apa itu Ar ?
Augmented Reality bertujuan untuk mengembangkan teknologi yang memperbolehkan penggabungan secara real-time terhadap digital content yang dibuat oleh komputer dengan dunia nyata. Augmented Reality memperbolehkan pengguna melihat objek maya dua dimensi atau tiga dimensi yang diproyeksikan terhadap dunia nyata. (Emerging Technologies of Augmented Reality: Interfaces and Design)
Teknologi AR ini dapat menyisipkan suatu informasi tertentu ke dalam dunia maya dan menampilkannya di dunia nyata dengan bantuan perlengkapan seperti webcam, komputer, HP Android, maupun kacamata khusus.


 contoh aplikasi AURASMA 



Image result for augmented reality
Contoh Aurasma yang di ambil di internet 😀



 

      Sebelum memulakan aktiviti, Puan Darni menerangkan kepada kami cara-cara untuk menggunakan aplikasi aurasma tersebut. Kami sangat teruja kerana dengan aplikasi ini kami boleh melihat video atau gambar dengan hanya scan pada gambar tersebut. Wahhhh very amazing right ? Okay nanti sy cerita cara-cara nak gunakan aplikasi itu. susah tak senang pon tak... 

Apa yang kami perlu buat ialah membuat video tersebut muncul pada handphone dengan mengunakan aplikasi aurasma apabila di scankan gambar tersebut. Okay jom kita mulakan ! 

cara - cara membuat ?

First step, kita perlu membuka laman web Aurasma Studio. Taip je dekat pakcik Google..lepastu klik link Aurasma. Pastu login gunakan akaun hampa. Kalau yang dah ada akaun sendiri. Kalau xdak, daftar dulu, pastu baru login.

Kalau dah settle login,select button New Aura. Selepas itu masukan gambar yang hampa nak dijadikan sebagai trigger. Seterusnya, masukan video yang hampa mahu untuk keluar apabila gambar tersebut di scan. Pastu letakkan nama aura dan save. Jangan lupa share ye, supaya gambaq hampa tadi orang lain boleh view jugak.. Next, hampa kenalah follow gambaq yang hampa buat tu...senang cerita follow account hampa sendiri dan jangan lupa like.baru lah boleh scan gambar yang anda baru buat. Selamat mencubaaa!!





            


Ni contoh contoh gambar yang saya berjaya buat..kalau nak tengok gambaq tu jadi apa, boleh lah scan guna aurasma yang sy cakap tadi tu... tapi jangan lupa follow dulu tau...bukak aurasma pastu search lizaaa97 and then follow..baru scan gambaq ni...selamat mencuba yeee

sumber https://raiqahdtk.blogspot.co.id/2017/03/blog-post_18.html?m=1 







Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Silahkan tinggalkan komentar anda tentang tulisan ini.....